Ook in de jungle eten ze Chinees - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Leyla Khadraoui - WaarBenJij.nu Ook in de jungle eten ze Chinees - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Leyla Khadraoui - WaarBenJij.nu

Ook in de jungle eten ze Chinees

Door: Leyla

Blijf op de hoogte en volg Leyla

02 Juli 2015 | Peru, Iquitos

Dag lieve kindertjes,

We zijn inmiddels alweer een paar daagjes in Iquitos. Het was wel grappig om te landen en uit het vliegtuig te stappen, het voelde namelijk een beetje alsof je in een turks stoombad terecht kwam (minus booskijkende mensen omdat je de deur te lang openhoudt). Het hele vliegveld (lees: aankomst kamer zonder ramen of deuren) stikte van de sprinkhanen en muggetjes dus mijn kakkerlakken angst begon al lekker op te spelen. Eenmaal buiten de deur was het gelukkig niet zo moeilijk om erachter te komen wie ons zouden ophalen, want we zagen al gelijk drie Nederlandse gezichten zoeken naar de onze :). De weg naar het huis van Marielle deden we geheel in Iquitos-stylo met een motor-taxi (soort van tuktuk ideetje is dat). We hebben superveel geluk met de accommodatie die we hier hebben bij Marielle op het terrein, we delen de keuken en badkamer met twee andere Nederlandse chickas. Op de eerste avond zagen we al gelijk boven MIJN slaapkamerdeur een dikke tarantula die groter was dan mijn hand en toen ik ook een lekkere kakkerlak zag lopen was mijn fobie in volle gang. We kwamen hier aan op zaterdagavond en hebben eerst een potje gepoold (en ik ook gelijk voor het laatst want ik ben daar duidelijk veeel te ongeduldig voor) en een karaoke liedje gezongen om vervolgens naar de lokale salsa keet te gaan. Helemaal dikke chill was dat want zo kon ik eindelijk mijn moves weer eens oefenen (moves komen allemaal uit Dirty Dancing 1&2, alleen dan duizend keer minder dirty). Op zondag naar de markt gegaan om eventjes wat fruit in te kopen en een beetje gechillerd.

Dinsdag begonnen we met ons vrijwilligerswerk bij het schooltje van Marielle. Dit schooltje heet El Manguaré en is voor kindjes die nog niet sterk genoeg zijn om naar de eerste klas van het basisonderwijs te gaan. Het was heel leuk om te zien hoe die kindjes les kregen en ik kon er zelf ook zeker wat van leren (o.a. dagen van de week/ delen van het lichaam). Helaas hebben veel van deze kindjes ook heel weinig zelfvertrouwen en durven velen niet eens hun eigen naam na te schrijven uit angst dat ze foutjes maakten. Die kindjes wil je dan echt even een knuffeltje geven.. Dat wilden de kindjes overigens zelf ook heel graag.. Ik heb mijn knuffeltjes gelukkig met gepaste hoofd-hoofd afstand kunnen houden want ik heb in mijn leven echt al honderden keren luizen gehad en deze kindertjes krabden allen fanatiek. Toen we samen met de maatschappelijk werkster een rondje door de wijk gingen lopen snapte ik ook wel waarom. Ik dacht dat ik in mijn leven in Tunesië al best veel armoede had gezien, maar vergeleken met hier is Tunesië echt wel rijk. We kwamen terecht in een wijk die oprecht eruit zag als de sloppenwijken die je ziet op tv, waar de huisjes gemaakt waren van willekeurige stukken hout en golfplaten. Iquitos is van bijna alle kanten omringd door rivieren en deze stromen regelmatig over. Het waren heeft hier meer dan anderhalve meter hoog gestaan en dat heeft erg veel schade aangebracht aan de huisjes in deze buurt. Dit heeft gezorgd voor zeeer slechte hygiëne en omdat kindjes hier geen zwemles krijgen helaas ook voor andere dramatische gevolgen. Deze week gaan we met de maatschappelijk werkster nog naar een armer deel van deze stad, ze raadde ons aan om dan maar niks van belangrijke spullen mee te nemen.
Hoewel het in de wijk erg arm was hing er naar mijn idee wel een prima sfeer en vrolijkte de latijns-amerikaanse muziek de straatjes redelijk op. Als jullie meer willen weten over het project en een paar centjes willen overmaken kun je kijken op www.elmanguare.nl

Vandaag hebben we op een ander schooltje van het programma geholpen met lezen en zo konden de juffen zien hoe ver de kindjes al waren met het leren van de letters.


NAAST ALLE SERIEUZE DINGEN DIE WE HIER DOENNN....
Hebben we ook lol.
Je zou het bijna niet verwachten van mij, maar ik weet op zich best wel hoe ik mezelf kan vermaken. Vandaag zijn we met een awesome bootje naar een vlindertuin gegaan waar ze ook supercoole andere dieren hadden. Daarna nog een lekker lunsje met uitzicht op de Amazone. Helemaal cool :)

Vanavond gaan we honderd pannenkoeken (pannekoeken?) bakken want het is morgen Nederlandse spelletjesmiddag op de school!

Groetjuhssss

  • 02 Juli 2015 - 18:51

    Anita:

    ik ben trots op jullie hoor meiden.. echt supergoed van jullie.. heel veel liefs xx

  • 03 Juli 2015 - 00:12

    Yvonne Van Poppel:

    Hoi Leyla en Lotte.
    Fijn om weer van jullie te horen. Het zijn wel heel wat ervaringen die jullie op doen zeg. Het zal wel niet gemakkelijk zijn om al die armoede te zien.
    Erg hoor van al die kindjes maar misschien kunnen jullie er toch wel een heel klein steentje aan bijdragen dat ze het in de toekomst wat beter gaan krijgen. Jullie hebben ze denk ik in ieder geval al wel een leuke dag bezorgd..
    Ik kijk al uit naar jullie volgende bericht. Ik weet in ieder geval wel dat ik niet meer bang hoef te zijn van kakkerlakken en grote spinnen want die ga jij wel voor me vangen Leyla.
    Dag meiden tot jullie volgende bericht.

    Heel veel groetjes en liefs uit het snikhete Nederland.........

    Yvonne xxx

  • 03 Juli 2015 - 13:44

    Ingrid:

    Waar zijn de foto's?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leyla

Actief sinds 15 Juni 2015
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 5445

Voorgaande reizen:

21 Juni 2015 - 16 Augustus 2015

Peru Ambassadeursprogramma AIESEC

Landen bezocht: