Doei Lima, hello Mosquitos - Reisverslag uit Lima, Peru van Leyla Khadraoui - WaarBenJij.nu Doei Lima, hello Mosquitos - Reisverslag uit Lima, Peru van Leyla Khadraoui - WaarBenJij.nu

Doei Lima, hello Mosquitos

Blijf op de hoogte en volg Leyla

27 Juni 2015 | Peru, Lima

Vandaag is alweer onze laatste dag in Lima, we vertrekken namelijk vanmiddag met het vliegtuig richting Iquitos, een stad(je?) in het Amazonegebied.
Op onze eerste dag hebben we geluncht met de jongens van AIESEC en hebben we ons programma afgesproken.. We hebben hier iedere avond in Lima AIESEC-gerelateerde dingen gedaan, wat vooral neerkwam op trainingen geven. Het was wel fijn dat de trainingen (feedback training, conflict-management en teambuilding) telkens in de avonden waren omdat we zo overdag een beetje chill ons eigen plan konden trekken.

Onze host-familie bestaat uit een gezin van een priester/pastor/kerkman met zijn vrouw en twee zoons. We hebben een soort awesome penthouse bovenop hun kerk/huis. We hebben hier ons eigen dakterrasje met een slaapkamertje en een badkamer (incl. koude douche). Iedere dag mogen we bij ze komen ontbijten en avondeten en de kerkmeneer had ons zelfs nog even meegenomen in zijn gebedje, wat heel lief was.

De avond voor de eerste training waren we helemaal goed voorbereid (dwz semi-netjes gekleed en een mooie powerpoint gemaakt). Echterrrr toen we aankwamen op de San Marcos universiteit bleek er geen ruimte te zijn voor de training, en eigenlijk ook geen scherm voor de powerpoint, en eigenlijk ook geen stoelen… Toen hebben we geheel flex en chill als we zijn gezellig met een groepje de training op de grond in de gang van de universiteit gedaan. Daarna hadden wij het wel gezien met het semi-netjes gekleed zijn, want op donderdag zijn we gelijk na het kijken van de wedstrijd Peru- Bolivia (3-1) in onze rode voetbalshirtjes de training gaan geven.
We hebben met de trainingen een soort van ‘duim-opsteek’ idee afgesproken, waarbij iedereen na elke slide even aangeeft of hij/zij begrepen heeft wat wij in ultra-makkelijk Engels zeiden.. Ze verstaan er hier namelijk de helft van de tijd echt geen drol van.. is wel grappig ☺

Naast trainingen geven hebben we ook nog een beetje van Lima kunnen zien, we zijn namelijk naar Miraflores (google!) geweest, een hele leuke wijk aan de zee met schattige oude gebouwtjes en moderne huizen. Ook zijn we de standaard-toeristen dingen gaan bezoeken zoals een oud klooster met stinkende catacomben eronder en HET nationaal museum (waar precies een verdieping NIET gesloten was ☺ ) . De helft van je tijd in Lima bring je vooral door in het openbaar vervoer.. We zijn gisteren ruim een uur te laat gekomen op de training omdat we bijna 2 uur in de bus hebben doorgebracht. Even naar buiten voor een drankje zit er hier niet echt in.. Ik ben dan ook best blij dat we vandaag naar Iquitos Mosquitos gaan, in de hoop dat het daar wat minder enorm is.

Voor de mensen die het boeit (mama dus): ik heb ook nog lekker gegeten hier. In bijna ieder gerecht zat wel avocado dus dat is supernice. We hebben lekker geluncht met een soort van Peruaans aardappel-sausgerecht, Enchiladas met kalkoen, Pollo Saltado (soort van kip stoofpotje met ui en aardappel en andere dingen) en we hebben vanmorgen een soort van warme quinoa appelsap op #hipster. Er zullen ook vast nog wel wat foto’ s hier komen of op facebook, maar ik mag van Lotte d’r MacBook gebruiken en ik ben helaas geen iNerd, dus ik snap hier niks van.

Heeeeeeel veel groetjes van Leyla (ze spreken hier mijn naam allemaal correct uit YAY)